fredag 25 juni 2010

Midsommar!

Idag har jag varit ungefär ett hallon ifrån att äta ihjäl mig. Jisses!
Här hemma har vi aldrig direkt firat midsommar, det har väl inte varit någon som haft orken, men i år tänkte jag som sagt dra till med en trerätters.
Kilade upp ur sängen klockan åtta och förberedde lite, men sedan blev det lugnt i någon timme. Men vid tolv blev det fart igen, eftersom vi skulle äta vid ett! Det blev ju inte riktigt enligt tidsplanen, men på ett ungefär.
Baguette med lax till förrätt, grillade kycklingspett med tzatziki och bulgur samt omelett med sparrisstuvning till varmrätt och fruktsallad med pannkakssirap till efterrätt.



Efter all mat gick jag, mamma och Lucas till hembygdsgården för nygammalt midsommarfirande. Nytt för i år var bröllop mellan Skinnarspelets Brus-Britta och Lustigs-Per. Det är lite pinsamt att erkänna som Malungsbo, men jag har aldrig i hela mitt liv sett Skinnarspelet. I år var det 900 förköpta biljetter, så med lite tur blir det av nästa år med. Då ska jag verkligen försöka ta mig dit och se det. Det vore skamligt att dö utan att ha sett det.
Efter "bröllopet" var det vanligt midsommarfirande med resning av midsommarstången och sedan lite dans och sång sådär. Jag har varit på hembygdsgården en enda gång under midsommar förut tror jag, haha. Men det var riktigt trevligt!
Jag älskar att se folk i malungsdräkter, det är så fint!




Meta Roos som Brus-Britta, Jan Åström som Lustigs-Per.

När vi hade knallat hem därifrån blev det midsommartårta! Utan jordgubbar dock, eftersom de var skamligt dyra. Jag dekorerade med hallon och björnbär istället, som är mycket godare!

Och nu är jag helt slut!

Inga kommentarer :