onsdag 18 april 2012

To wish impossible things.

Nu är det lite mindre än två veckor kvar tills jag fyller 20, och jag tänker att en önskelista är bra att ha.
Såhär ser den ut i år.

1. Vinylspelare.
Jag har egentligen en helt fantastisk stereo med både skivspelare, radio, CD och kassettband som mamma och pappa köpte någon gång på åttiotalet. Problemet? Bara radion fungerar. De senaste åren har de olika funktionerna gett upp, en efter en. Sorgligt tycker jag. Kanske är det grejer som går att fixa, men det känns som att det kostar rätt mycket. Och jag längtar så efter att få spela alla skivor jag snott från mamma och pappa.  Och de skivor jag köpt i skivbutiken här i Malung. Och de skivor jag kommer att köpa.
Alltså, vinylspelare helt klart högst upp på listan.

2. En riktig majbrasa.
När jag var liten brukade mina födelsedagar bestå av fika med släkten på eftermiddagen, och på kvällen promenad bort till majbrasan. Ibland åkte vi runt och kikade på olika, men oftast gick vi till den närmaste. Jag älskade den brasan. Det var alltid så mycket folk, och fina fyrverkerier. För några år sedan sattes det upp en skylt vid brasplatsen om att det inte längre fick slängas grenar och grejer där, eftersom det inte skulle bli någon brasa. Sen dess har det inte blivit så mycket brasor alls. De senaste åren har mina födelsedagar bestått av grillning med vänner, och sedan förfestande innan vi har åkt till brasor, som alltid varit folktomma när vi väl kommit dit.
Jag kanske är nostalgisk och ålderskrisande, men i år vill jag har en riktig brasa.

3. Framtidsplaner.
Kanske en girig önskan. Men ändå. Det är helt klart det jag behöver bäst just nu. Jag har ju framtidplaner, men de är alldeles för långt bort i framtiden. Jag måste veta vad jag ska göra i höst. Och i sommar för den delen. Jag måste veta vad jag vill göra. Jag vet inte om jag vill bo kvar i Malung eller flytta någon annanstans. Och om jag ska flytta härifrån, vart vill jag flytta då? Vad vill jag jobba med? Eller, vad kan jag tänka mig är uthärdligt att jobba med fram tills det att min pluggmotivation behagar komma fram igen?
Ja, ni hör ju. 

Inga kommentarer :